Personuppgiftspolicy
Hur behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter varsamt och med största omsorg. Dina personuppgifter är din egendom och vi gör därför alltid vårt yttersta för att på ett säkert sätt lagra och med försiktighet behandla den information som du väljer att dela med oss. Vi samlar enbart in nödvändig information med ditt samtycke och använder den enbart för dess avsedda syften. Vi lämnar inte ut informationen till tredje part utan ditt samtycke i enlighet med denna policy.
Vilka personuppgifter samlar vi in?
Vår utgångspunkt är att samla in så lite information som möjligt för att kunna erbjuda dig information om vårt sortiment och skicka varor till dig när du väljer att lägga en beställning i vår webbshop. Viss information är nödvändig för att vi skall kunna tillhandahålla en tillgänglig webbplats samt utföra vårt uppdrag gentemot dig som kund. Utöver detta behandlar vi vissa av dina uppgifter för att kunna analysera hur besökare använder vår webbplats, så att vi kontinuerligt kan förbättra din kundupplevelse.
Information du lämnar till oss
- När du genomför ett köp: namn, fakturaadress, leveransadress, e-post, telefonnummer och information om din betalning.
- Om du skapar ett användarkonto på funktionsverket.se: namn, fakturaadress, leveransadress, e-post och telefonnummer.
- När du kontaktar oss via kontaktformulär, telefon eller e-post: den information du lämnar till oss om dig själv och ditt ärende.
Information vi samlar om dig begränsas till din aktivitet på funktionsverket.se (via cookies).
Varför behandlar vi personuppgifter?
Vi samlar in de personuppgifter som krävs för att vi skall kunna:
- Behandla de beställningar som inkommer via någon av våra försäljningskanaler.
- Ge bästa möjliga kundupplevelse vid användandet av vår hemsida och webbshop.
- Besvara frågor och ge support kring våra produkter och tjänster.
- Hantera avvikelser och reklamationer från våra kunder.
- Tillhandahålla nyhetsbrev till de som aktivt valt att prenumerera på dessa.
- Följa god bokföringssed samt svensk och europeisk lagstiftning.
Syfte med behandling | Rättslig grund för behandling |
---|---|
Användarkonto på funktionsverket.se, orderhistorik, kommunikation och serviceärenden. | Samtycke |
Nyhetsbrev och riktade annonser | Samtycke |
För att administrera ditt köp och leverera varor | Nödvändigt på grund av avtal |
Utföra och hantera serviceärenden | Nödvändigt på grund av avtal |
Kommunikation med vår kundservice | Berättigat intresse |
Felsökning, dataanalys, statistik och säkerhet | Berättigat intresse |
Bokföring av order och transaktioner | Rättslig skyldighet |
Vilka vi delar din information med
Tjänste- och underleverantörer
För vissa ändamål behöver vi anlita tjänsteleverantörer för att kunna erbjuda dig våra tjänster. Det handlar främst om att tillhandahålla vår webbserver, nyhetsutskick, bokföringssystem och betallösningar. Alla våra tjänsteleverantörer har valts ut med stor omsorg och vi har säkerställt att deras arbete kring dataskydd håller minst lika hög kvalitet som vårt.
Transport- och logistikföretag
För kunna leverera din beställning behöver vi boka transport av ditt paket hos ett fraktbolag. Endast de uppgifter som är nödvändiga för att leveransen ska komma fram till din adress eller ditt närmaste uthämtningsställe skickas vidare till transportörens logistiksystem. Vilken transportör som används framgår i kassan när du lägger din beställning.
För privatpersoner: leveransadress + mobiltelefonnummer som används för SMS-avisering av ditt paket.
För övriga kunder: leveransadress + telefonnummer och ditt namn (används t.ex. om portkod krävs på adressen och för att säkerställa att paketet hamnar rätt).
Alla våra transportörer har valts ut med stor omsorg och vi har säkerställt att deras arbete kring dataskydd håller minst lika hög kvalitet som vårt.
Överföring av uppgifter till annat land
Vi använder främst tjänsteleverantörer från Sverige och ett fåtal andra inom EU. I undantagsfall kan vi behöva använda tjänsteleverantörer med verksamhet utanför EU varav tredjelandsöverföring av en del data kan förekomma. I sådant fall används endast leverantörer som är anslutna till ramverket “DPF Data Privacy Framework” som gör att de överföringar som sker omfattas av lämpliga skyddsåtgärder.
Vill du ha mer information om hur ramverket fungerar kan du läsa mer på: https://www.privacyshield.gov/welcome
Vårt säkerhetsarbete
Vi arbetar aktivt för att dina personuppgifter ska behandlas på ett säkert sätt och med största försiktighet i enlighet med denna policy och dataskyddsförordningen. Detta tankesätt påverkar hela vår verksamhet. Det första ledet är att all information du väljer att dela med oss via denna webbplats krypteras av vårt SSL-certifikat. Du kan enkelt kontrollera att en webbplats har ett SSL-certifikat genom att hemsidesadressen börjar med https:// istället för https:// samt att det gröna hänglåset visas bredvid adressfältet i din webbläsare.
Dina rättigheter
Det är viktigt för oss att du känner till vilka rättigheter du har som kund. I nedanstående lista hittar du information om vilka rättigheter och valmöjligheter du har enligt datakyddsförordningen.
Rätt till registerutdrag
Privatpersoner kan begära att få ett utdrag av den information om deras personuppgifter som vi behandlar. Sådan begäran görs skriftligt och ska undertecknas av den sökande samt innehålla för- och efternamn, kundnummer eller personnummer. Observera att vi inte kan behandla begäran om registerutdrag via telefon. Utdrag skickas inom 1 månad till den sökandes folkbokföringsadress från det att ansökan inkommit till Funktionsverket.
Begäran skickas till dataskydd@funktionsverket.se alternativt via brev till:
Funktionsverket AB
Att: Dataskydd
Box 158
475 45 FOTÖ
Rätt till rättelse
Du kan begära rättelse av en sedan tidigare sparad personuppgift eller återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter. Detta görs enklast genom att skicka e-post till dataskydd@funktionsverket.se och beskriva vilka uppgifter (eller vilket samtycke) du önskar ändra.
Rätt att bli ”bortglömd”
Om du har skapat ett användarkonto på vår webbplats kan du närsomhelst välja att logga in på ditt konto och radera det. När ett användarkonto raderas kommer även de uppgifter du lämnat samtycke till oss att lagra då kontot skapades att raderas från vårt system.
Prenumeranter på vårt nyhetsbrev kan på egen hand avsluta sin prenumeration (opt-out) och då raderas uppgifterna som lagras i prenumerantregistret från vårt system.
Vid en begäran om radering kommer vi att behålla de uppgifter som vi är ålagda enligt lag att lagra under viss tid. Det rör sig t.ex. om underlag för ekonomiska transaktioner och uppgifter relaterade till juridiska processer. I de fall vi inte kan radera din information kommer vi i så hög utsträckning som möjligt försöka anonymisera den.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att begära att vi skickar din data på fil till din e-postadress eller till en annan organisation. Du kan själv göra ett registerutdrag på all data vi har lagrad om dig när du är inloggad på ditt användarkonto på funktionsverket.se. Om du inte har ett användarkonto kan du skicka din begäran om registerutdrag till dataskydd@funktionsverket.se.
Rätt att begränsa behandling av personuppgifter
Finns det specifika skäl som vi inte rimligen hade kunnat förutse har du har rätt att invända mot att vi baserat på intresseavvägning behandlar dina personuppgifter. Om du invänder mot sådan behandling måste vi antingen påvisa tvingande berättigande skäl som väger tyngre än de skäl du angett, alternativt upphöra med just den behandlingen av dina uppgifter.
Rätt att bestrida behandling av personuppgifter tillsynsmyndighet
Är du inte nöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter uppmuntrar vi dig att berätta det för oss så att vi får en chans att återvinna ditt förtroende. Men du har givetvis alltid rätt att ta upp ditt ärende med Datainspektionen.
Cookies och Google Analytics
För att vår hemsida och webbshop skall kunna fungera på ett tillförlitligt sätt används cookies. Cookies är små passiva textfiler som lagras av din webbläsare för att underlätta användandet av de webbplatser du besöker. Mer information om hur vi hanterar cookies står att läsa om under länken ”Om cookies”.
- Vi använder cookies endast för att förbättra din användarupplevelse.
- Vi uppfyller rekommendationen om användandet av cookies som är branschstandard i Sverige.
- Vi säljer aldrig info om våra besökare vidare till tredje part.
En del cookies är nödvändiga för att vår webbplats ska kunna fungera som du förväntar dig.
Cookies håller t.ex. reda på om du är inloggad som kund, om du nyligen har lagt till produkter i din varukorg vid ett tidigare besök samt vilka val och inställningar du redan har gjort på webbplatsen. I vårt kontinuerliga förbättringsarbete med hemsidan används cookies av Googles tjänster ”Google Analytics” och ”Google Remarketing” för att analysera hur webbplatsen används. Klicka här för att läsa mer om vad det betyder för dig.
Dataskyddsombud
Vi har utsett ett dataskyddsombud (DPO) som ansvarar för att säkerställa att vårt arbete med att skydda dina personuppgifter håller högsta kvalitet. Om du vill komma i kontakt med vårt dataskyddsombud går det bra att skicka e-post till dataskydd@funktionsverket.se.
Kontakta oss om du har några fler frågor
Funktionsverket AB (org.nr. 559040-5766) är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter du låter oss behandla. Vi hoppas att du i och med denna information känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på dataskydd@funktionsverket.se.