Köpvillkor
(Version 1.2.1, uppdaterad: 2023-03-15)
Dessa köpvillkor gäller för Funktionsverket AB, organisationsnummer 559040-5766. Kunder som beställer via www.funktionsverket.se måste godkänna dessa köpvillkor via aktivt val. För att du skall kunna känna dig trygg med att beställa från oss är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice om du har frågor eller vill få hjälp med din order.
- Telefon: 031-75 77 950
- E-post: info@funktionsverket.se
- Öppettider: vardagar 08:00-17:00
Grundläggande villkor för köp
Funktionsverket ingår inte avtal med minderåriga eller personer som står under förvaltarskap eller godmanskap. Genom att godkänna dessa köpvillkor intygar kunden därmed att denne inte a) är minderårig, b) står under förvaltarskap eller c) står under godmanskap. God man kan beställa åt huvudman, förutsatt att god mans kontaktuppgifter anges i beställningen och fakturan skickas till god man.
Avtal om köp träffas först efter att Funktionsverket har orderbekräftat kundens beställning. Beställningar via funktionsverket.se orderbekräftas vanligtvis inom 24 timmar efter att beställning har mottagits. Eventuella ändringar av en redan skickad beställning kommer att meddelas kunden snarast möjligt, vanligtvis redan i samband med orderbekräftelse. Kunden har rätt att häva köpet utan kostnad fram till dess att varan är skickad. Funktionsverket innehar ägande- och återtaganderätt för samtliga varor fram till dess att fullständig betalning har erhållits från kund.
Vi reserverar oss för faktafel och för eventuell slutförsäljning.
Köpvillkor för privatpersoner Köpvillkor för verksamheterKöpvillkor för privatpersoner
Utöver de grundläggande villkoren för köp som gäller för alla kunder (se ovan) gäller även särskilda köpvillkor för privatpersoner. Dessa framgår i detta stycke, som är indelat i flera olika kategorier.
Observera att det inte går att beställa appar mot faktura som privatperson. Om man som privatperson önskar beställa någon av de appar som finns i vår webbshop hänvisar vi istället till Apples AppStore för iOS-appar alternativt Google Play-butiken för Android-appar.
1. Leveranser, frakt och leveransförhinder
Beställer du som privatperson skickas ditt paket antingen till ditt närmaste utlämningsställe eller hem till dig. Leveransalternativ framgår i kassa. När din order skickas från vårt lager meddelar vi dig via e-post att din order är skickad. Du blir sedan aviserad via SMS när paketet har nått utlämningsstället och kan hämtas. Du som kund måste därför ange rätt mobilnummer för avisering i beställningsformuläret.
Delleveranser och restnoteringar
Beställer du flera varor samtidigt skickar vi som regel hela ordern i samma paket som ett kolli. Men det kan det förekomma att du får dina varor i flera kollin, då vi alltid väljer det mest lämpliga transportalternativet för respektive vara. Vår målsättning är att alltid leverera så fort som möjligt men ibland kan förseningar uppstå. Det kan till exempel ske då våra leverantörer inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller vid force majeure. Vid eventuell försening blir du kontaktad med information om anledning samt nytt leveransdatum.
I vår webbshop kan du beställa både lagervaror och beställningsvaror. Lagervaror lagerhålls i vårt eget lager och skickas vanligtvis inom 1-3 vardagar efter orderbekräftelse. Beställningsvaror lagerhålls inte hos Funktionsverket utan skickas till oss från vår leverantör efter att vi mottagit din beställning. Order som innehåller minst en beställningsvara skickas först när beställningsvaran finns i lager. Delleverans kan erbjudas på begäran, förutsatt att du godtar extra fraktkostnad. Om en produkt är beställningsvara framgår det tydligt på produktsidan. Vid beställning av tillfälligt slutsålda lagervaror meddelar vi ett preliminärt leveransdatum baserat på det datum slutsåld vara beräknas vara åter i lager.
Outlöst försändelse
Försändelser som ej hämtas ut från utlämningsställe debiteras en avgift om f n 200 kr exklusive moms för att täcka Funktionsverkets transport- och administrationskostnader. Om vi redan har erhållit betalning för beställningen kommer vi återföra eventuellt kvarvarande belopp inom 10 bankdagar.
Transportansvar
Vi ansvarar för varor som skadas under leverans till dig. Om du mottar ett skadat gods från transportören är det viktigt att du tar en bild på det skadade godset innan du öppnar emballaget och kontaktar oss för att göra en reklamation. Om du hämtar ett paket hos ditt utlämningsställe och godset ser ut att vara skadat ska du reklamera det direkt till utlämningsstället som kan hjälpa dig att göra en retur. Behöver du ytterligare hjälp kan du kontakta oss så hjälper vi dig att få ersättning för den skadade varan.
Vi tar även ansvar för varor som kommer bort under leverans från vårt lager till din adress eller utlämningsställe. Har du inte mottagit leverans av din beställning inom rimlig tid bör du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare. Vårt transportansvar upphör efter att du har hämtat ut försändelsen på utlämningsstället alternativt efter att transportören har lämnat försändelsen på din adress.
När du returnerar en vara till oss är det du som kund som ansvarar för godset. Det är mycket viktigt att du använder tillräckligt med emballage och packar noga så att inte varan eller dess originalförpackning skadas under transporten. Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage för då skadas den. Skador på varans originalförpackning kommer att resultera i en värdeminskningsersättning.
2. Priser
Aktuella priser finns på Funktionsverkets hemsida. Priserna anges alltid i SEK och exklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och faktorer utanför vår kontroll som kan påverka priset. Fraktkostnad anges exklusive moms och framgår i kassan. Fraktkostnaden kan variera beroende på vilka varor som finns i din beställning.
3. Betalsätt
Privatpersoner kan välja mellan följande betalsätt:
- Faktura 30 dagar (skickas via e-post)
- Förskottsfaktura
Önskar du betala med förskottsfaktura kommer vi att skicka en faktura till din e-postadress. Svenska kunder betalar till vårt bankgiro med OCR-numret på fakturan som referens. Utländska kunder använder vårt IBAN-nummer med Swift-/Bic-kod och anger fakturanummer som meddelande/referens. När vår bank har mottagit din förskottsbetalning kommer vi att skicka bekräftelse via e-post samt leverera din beställning från vårt lager snarast möjligt.
4. Reklamation
Har du fått en defekt/felaktig/saknad vara vid leverans ber vi dig kontakta vår kundservice via e-post, så skickar vi dig en returfraktsedel som du kan skriva ut och fästa på leveransen för att kostnadsfritt kunna returnera varan till oss.
När vi har mottagit din reklamation skickar vi en ny produkt i utbyte till dig utan extra kostnad. Om vi av någon anledning inte kan ersätta dig med en ny produkt, krediterar vi istället din faktura och gör en återbetalning till av dig angivet bankkonto inom 10 bankdagar.
5. Ångerrätt och returer
Som privatkund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen – DAL. För den fullständiga lagen, se Sveriges Riksdags hemsida. Returnerar du en oanvänd vara med eventuellt tillhörande etiketter och intakt originalförpackning inom 14 dagar krediterar vi din faktura och gör en återbetalning av varans pris (dock återbetalas ej eventuell fraktkostnad) till av dig angivet bankkonto inom 10 bankdagar efter att vi har mottagit och godkänt din retur.
Om varans kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat varan i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och/eller funktion, kommer Funktionsverket göra avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning. Vi vill därför uppmana till försiktighet vid hantering av varor som eventuellt kan komma att returneras. Vi rekommenderar att samma försiktighet används med varans originalförpackning då denna påverkar varans värde.
Ångerrätten omfattar inte digital media eller elektroniska leveranser, till exempel datorprogram, appar eller abonnemangstjänster om förpackningens försegling har brutits. Med försegling avses i dessa fall även så kallad teknisk plombering, vilket exempelvis omfattar varor som inte levereras med fysisk förpackning utan i form av serienummer eller licenskoder.
Funktionsverket tar inte ut någon returavgift när du returnerar ett ångrat köp, men du betalar själv för returfrakten. Det går även att kontakta oss för att få en förbetald returetikett via e-post till en kostnad av 79 kr. Om du vill göra en retur kontaktar du oss via e-post till order@funktionsverket.se. Om så är möjligt rekommenderar vi att du återanvänder transportemballaget som produkten levererades i när du skickar in din retur. Har du inte kvar emballaget går det givetvis bra att skicka produkten i annat jämförbart emballage, under förutsättning att det skyddar varan lika väl eller bättre. Returnera aldrig varan i dess originalförpackning utan yttre emballage, sådana returer kommer inte att accepteras.
Om du vill utnyttja din ångerrätt och returnera din beställning är det viktigt att du emballerar produkten väl och bipackar ifylld returföljesedel som du får vid kontakt med oss. Saknas returföljesedel kan vi inte se att returen kommer från dig. Funktionsverket frånsäger sig allt ansvar för returer som inte har returnerats i enlighet med dessa villkor.
OBS! Vi tar inte emot returer som skickats till ombud (utlämningsställe) utan returen måste levereras direkt till ovan adress, exempelvis via företagspaket.
Kontakta oss för returadress.
6. Force Majeure
Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om det förhindras på grund av ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.
7. Skydd av personuppgifter
I samband med din beställning måste du godkänna vår personuppgiftspolicy som bland annat beskriver på vilket sätt och varför vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den vara eller tjänst du som kund önskar beställa från oss.
Du har rätt att begära ett utdrag på den information vi har registrerat på dig och om du anser informationen vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Vi ber dig i så fall kontakta vår kundtjänst. Vissa uppgifter kan vi av lagliga skäl inte ta bort då svenska eller europeiska myndigheter kräver att vi lagrar viss information om våra kunder och transaktioner.
Funktionsverket försäkrar dig som kund att vi inte kommer att sälja eller överlåta personuppgifter till andra företag eller personer i annat fall än där det krävs för att fullfölja vårt uppdrag i enlighet med dessa köpvillkor och vår personuppgiftspolicy.
8. Tvist
I fall tvist skulle uppstå mellan Funktionsverket och konsument följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
Köpvillkor för verksamheter
1. Leveranser, frakt och leveransförhinder
Vi levererar inte till boxadresser utan endast till postadresser.
Beställer du för skola, företag eller annan verksamhet skickas din beställning vanligtvis direkt till leveransadressen på vardagar mellan kl 08:00-17:00. Om verksamheten har stängt under dessa tider eller vissa dagar/veckor måste detta meddelas oss redan i samband med beställning. Samma villkor gäller om det krävs portkod eller annan information för att transportören skall kunna få tillträde till leveransadressen. Om personal inte finns på plats för att ta emot leveransen kommer transportören debitera extrakostnader för leveransförhinder. Funktionsverket förbehåller sig rätten att vidaredebitera kund för alla eventuella merkostnader som transportör fakturerar oss på grund av leveransförhinder.
Vi reserverar oss för faktafel och för eventuell slutförsäljning. När vi skickar din order från vårt lager kommer du att få ett mail som talar om att din order är skickad.
Delleveranser & restnoteringar
Beställer du flera produkter samtidigt skickar vi som regel alla produkter i samma paket och ett kolli. Dock kan det förekomma att du får dina produkter i flera kollin, då vi alltid väljer det mest lämpliga transportalternativet för respektive produkt. Vår målsättning är att alltid leverera så fort som möjligt men ibland kan förseningar uppstå. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Vid eventuell försening blir du kontaktad med information om anledning samt nytt leveransdatum.
I vår webbshop kan du beställa både lagervaror och beställningsvaror. Lagervaror lagerhålls i vårt eget lager och skickas vanligtvis inom 1-3 vardagar efter orderbekräftelse. Beställningsvaror lagerhålls inte hos Funktionsverket utan skickas till oss från leverantören efter att vi mottagit beställning från kund. Order som innehåller både beställningsvara och lagervara skickas först när beställningsvaran finns i lager. Delleverans kan erbjudas förutsatt att kund godtar extra fraktkostnad. Om en produkt är beställningsvara framgår det tydligt på produktsidan. Vid beställning av tillfälligt slutsålda lagervaror meddelar vi ett preliminärt leveransdatum baserat på det datum slutsåld vara beräknas vara åter i lager.
Outlöst försändelse
Försändelser som ej tagits emot eller ej hämtas ut från utlämningsställe debiteras en avgift om f n 200 kr exklusive moms för att täcka Funktionsverket AB:s transport- och administrationskostnader. Om betalning redan har erhållits returneras eventuellt kvarvarande belopp inom 10 bankdagar.
Transportansvar
Vi ansvarar för varor som skadas under leverans. Om du mottar ett skadat gods från transportören är det viktigt att du tar en bild på det skadade godset innan du öppnar emballaget och kontaktar oss för att göra en reklamation. Om du hämtar ett paket hos ett utlämningsställe och godset ser ut att vara skadat ska du reklamera det direkt till utlämningsstället. Behöver du hjälp kan du kontakta oss så hjälper vi dig att få ersättning för den skadade varan.
Vi tar även ansvar för varor som kommer bort under leverans från vårt lager till din leveransadress eller utlämningsställe. Har du inte mottagit leverans av din beställning inom rimlig tid bör du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.
När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset. Det är mycket viktigt att du använder tillräckligt med emballage och packar noga så att inte varan eller dess produktförpackning skadas. Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage för då skadas den. Vid skadad originalförpackning (som uppkommit av orimlig hantering, skada som uppkom vid öppning av förpackning är självklart godtagbart) kommer vi att begära en värdeminskningsersättning av dig som kund.
3. Priser & betalning
Aktuella priser finns på Funktionsverkets hemsida. Priserna anges i SEK och exklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och faktorer utanför vår kontroll som kan påverka priset. Fraktkostnad anges i kassan och kan variera beroende på vilka produkter din beställning består av.
Betalsätt
Skolor, företag och andra verksamheter erbjuds betalning via faktura (30 dagar netto). Fakturabetalning sker till Funktionsverket bankgirokonto 5074-4218 med fakturans OCR-nummer. Nystartade företag utan upparbetad kreditvärdighet kan komma att hänvisas till förskottsbetalning. Faktura skickas i samband med leveransen. Som ett led i vårt miljöarbete försöker vi i möjligaste mån att skicka fakturor via e-post eller e-faktura. Vi vill gärna uppmuntra alla våra kunder att ta emot faktura elektroniskt då det underlättar för båda parter samtidigt som vi tillsammans arbetar för en bättre miljö.
Till kommuner och regioner skickas fakturan via e-faktura.
4. Reklamation
Har du fått en defekt/felaktig/saknad produkt kontaktar du vår kundservice via e-post eller telefon.
Har du fått en felaktig/defekt produkt skickar vi en returfraktsedel via e-post som du kan skriva ut och fästa på leveransen för att kostnadsfritt kunna returnera varan till oss. Vi skickar en ny produkt i utbyte till dig utan extra kostnad. Om vi av någon anledning inte kan ersätta dig med en ny produkt, krediterar vi din faktura och gör en återbetalning till dig när vi har fått den defekta varan i retur. En återbetalning görs till av dig angivet bankkonto inom 10 bankdagar.
5. Ångerrätt och retur (verksamhet)
Verksamheter som beställt varor och vill frånträda sitt köp ombeds returnera den oanvända varan med eventuellt tillhörande etiketter och intakt produktförpackning inom 10 dagar för att erhålla kreditfaktura. Vi godkänner endast returer av oanvända varor. Har fakturan redan betalats av verksamheten återbetalas varans pris (dock ej eventuell fraktkostnad) till av kund angivet bankkonto inom 10 bankdagar efter att vi har mottagit och godkänt returen.
Vi förbehåller oss rätten att inte acceptera returer från verksamheter om varans förpackning är bruten eller varans kvalitet på annat sätt har påverkats till följd av er hantering. Vi vill därför uppmana till försiktighet vid hantering av vara som eventuellt kan komma att returneras. Vi rekommenderar att samma försiktighet används med produktens förpackning då denna påverkar på produktens värde. Eventuell kreditfaktura skickas vanligtvis via e-post om inte annat är överenskommet med kund.
Ångerrätt lämnas inte för digital media eller elektroniska leveranser, till exempel appar eller abonnemangstjänster.
Funktionsverket AB tar inte ut någon returavgift när du returnerar ett ångrat köp, men du betalar själv för returfrakten. Verksamheter kan även att kontakta oss för att få en förbetald returetikett via e-post till en kostnad av 99 kr. Om så är möjligt rekommenderar vi att ni återanvänder emballaget som produkten levererades i när ni skickar in er retur. Har ni inte kvar emballaget går det givetvis bra att skicka produkten i annat jämförbart emballage, under förutsättning att det skyddar varan lika bra eller bättre.
Om ni vill returnera er beställning är det viktigt att ni bipackar ifylld returföljesedel som ni får i kontakt med oss. Saknas returföljesedel är det inte säkert att vi kan kopplar returen till rätt kund. Funktionsverket frånsäger sig allt ansvar för returer som inte har returnerats i enlighet med dessa villkor.
Kontakta oss för returadress.
6. Force Majeure
Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om det förhindras på grund av ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.
7. Skydd av personuppgifter
I samband med beställning måste du godkänna vår personuppgiftspolicy som bland annat beskriver på vilket sätt och varför vi lagrar och använder personuppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den vara eller tjänst du som kund önskar beställa från oss.
Du har rätt att begära ett utdrag på den information vi har registrerat om dig och om du anser informationen vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Vi ber dig i så fall kontakta vår kundtjänst. Vissa uppgifter kan vi av lagliga skäl inte ta bort då svenska eller europeiska myndigheter kräver att vi lagrar viss information om våra kunder och transaktioner.
Funktionsverket försäkrar dig som kund att vi inte kommer att sälja eller överlåta personuppgifter till andra företag eller personer i annat fall än där det krävs för att fullfölja vårt uppdrag i enlighet med dessa köpvillkor och vår personuppgiftspolicy.