Goda resultat i forskning med barn med autism
Cosmo är sinnesstimulerande interaktiva kontakter som lyser i olika färger och spelar upp ljud och musik. Genom spel och musik stimuleras användaren att utveckla sina motoriska, kognitiva och kommunikativa förmågor.
Resultaten spelas in för att möjliggöra enkel spårning av användarnas framsteg. Med Cosmo kan du därför arbeta mot att nå målen i läroplanen.
Forskningsstudien
Dr Lila Kossyvaki, forskare inom grava och multipla inlärningssvårigheter vid University of Birmingham, och Dr Sara Curran, vid Cambridge University, har forskat på Cosmo-kontakternas inverkan på engagemang, känslouttryck och social interaktion hos barn med autism.
Huvudstudien ägde rum våren 2016 och resultatet publicerades i Journal of Intellectual Disabilities. Studien genomfördes i en skola med barn med dubbeldiagnos autism och intellektuell funktionsnedsättning i åldrarna 5-7 år. I studien användes Cosmo kontakter. Cosmo valdes av forskarna eftersom de kombinerar musik och teknik och kan användas på ett enkelt och tillgängligt sätt utan stora behov av verbal interaktion.
Vad är Cosmo?
Cosmo är en uppsättning multisensoriska kontakter som ger auditiv återkoppling i form av ljud och musik, och visuell återkoppling i form av ljus i olika färger.
Kontakterna ansluts trådlöst till Cosmo-appen på iPad som innehåller en mängd aktiviteter med fokus på sociala, kognitiva och motoriska färdigheter. I studien användes aktiviteterna Improvisation, Exercise, Orchestration, Turn-taking och Exploration.
Cosmo kontakter kombinerar två huvudsakliga styrkor: musik och teknik
- Musik ger en känslomässig och intuitiv kanal för kommunikation, inte minst för personer med särskilda behov. Musik kräver ingen verbal förståelse och kan därför delas av alla oberoende av verbal förmåga.
- Teknik är å andra sidan förutsägbart, det ger samma respons varje gång och kräver ingen förståelse för sociala oskrivna regler och konventioner. Det gör att tekniska hjälpmedel ofta kan innebära en trygghet för personer med autism.
Resultatet
Barnen deltog i två sessioner med Cosmo varje vecka under en period på 5 veckor, och data samlades i form av videoinspelningar av varje session samt veckovisa gruppintervjuer med personal. Även om några av barnen redan tidigare visat intresse för musik och/eller teknik, visade resultat baserat på videodata att det var en tydlig ökning av både engagemang och social kommunikation under Cosmo-sessionerna.
Barnens lärare berättade också i djupintervjuer om positiva resultat när det gällde ökat engagemang, särskilt med hänsyn till medvetenhet, förväntansfullhet, nyfikenhet och initiering. De tyckte också att Cosmo-kontakternas mångsidighet fungerade bra för barn som normalt inte dras till musik. Om ett barn sa en lärare att ”[han] gillar inte riktigt musik men någonting flashigt lockar ögat” med hänvisning till att kontakterna växlar färger.
Resultatet i studien med Cosmo kontakter visade att:
- 4 av 5 barn ökade eller behöll sitt engagemang på en hög nivå
- De flesta barn uttryckte fler positiva känslor
- Social kommunikation, speciellt välja och välja bort men även att kommentera, ökade mer än förväntat under den korta tid som studien pågick
Studien publicerades i Journal of Intellectual Disabilities i maj 2018. Du kan läsa hela texten här.